Koksartroza – przyczyny, objawy, leczenie

Układ kostny człowieka narażony jest na nieustanne obciążenia. Wraz z wiekiem postępują liczne procesy wsteczne powodujące powstawanie nieprawidłowości w jego budowie, wpływ na ten proces mają czynniki genetyczne. Procesy degradacji w stawie biodrowym prowadzą do koksartrozy – choroby zwyrodnieniowej polegającej na stopniowej utracie chrząstki stawowej oraz rozwoju wyrośli kostnych ograniczających ruchomość biodra. Schorzenie to dotyka zwłaszcza seniorów, ale zdarza się także u młodszych pacjentów, u których występują deformacje budowy takie jak dysplazja lub w przypadkach pourazowych. Biodro traci swoją ruchomość, a brak chrząstki powoduje ból skłaniający do podjęcia leczenia.

Jak są przyczyny i objawy koksartrozy?

Przeciążenie lub uraz stawu biodrowego to najczęstsza przyczyna ujawnienia się koksartrozy. Niewątpliwy wpływ na jej wystąpienie mają także: nadwaga, brak aktywności fizycznej, urazy stawu występujące w przeszłości, wady anatomiczne, choroby układu kostno-stawowego czy długotrwałe leczenie sterydami.

Objawy zazwyczaj rozwijają się stopniowo i obejmują m.in. ból stawu biodrowego, sztywność w stawie, trudności w poruszaniu się, ograniczoną ruchomość, osłabienie mięśni nóg, trudności w siadaniu oraz wstawaniu, a także szmer lub trzaski podczas ruchu stawu. Wraz z postępującym zwyrodnieniem, objawy te zazwyczaj nasilają się, utrudniając codzienne funkcjonowanie.

Sposoby leczenia koksartrozy

Leczenie koksartrozy zależy od stopnia zaawansowania choroby: obejmuje zarówno postępowanie farmakologiczne, jak i metody niefarmakologiczne. Stosowane są leki przeciwbólowe, przeciwzapalne, zmniejszające objawy choroby. Korzystne działanie mają leki podawane dostawowo w postaci iniekcji. W przypadkach zaawansowanej koksartrozy, konieczny jest zabieg chirurgiczny, czyli wstawienie endoprotezy stawu biodrowego.

Fizjoterapia w leczeniu zwyrodnienia stawu biodrowego

Metody niefarmakologiczne leczenia koksartrozy obejmują m.in. fizjoterapię, ćwiczenia, masaże, akupunkturę. Ich celem jest zwiększenie ruchomości stawu, zmniejszenie bólu, wzmocnienie mięśni i poprawa codziennego komfortu funkcjonowania pacjenta. Ważne jest także zmniejszenie obciążenia stawu biodrowego poprzez utratę wagi oraz zmianę stylu życia. Niezwykle istotna jest też prewencja, więc w przypadku pojawienia się objawów koksartrozy należy jak najszybciej skonsultować się z lekarzem.

W prywatnej klinice ortopedycznej Kort Klinika w Korfantowie niedaleko Opola przyjmujemy i leczymy Pacjentów cierpiących na choroby zwyrodnieniowe układu kostnego, w tym – także na koksartrozę. Zapewniamy kompleksową opiekę najlepszych ortopedów, których kwalifikacje potwierdzają odpowiednie dyplomy. Zapraszamy do umawiania wizyt.