Ostroga piętowa: przyczyny, objawy, leczenie

Ostroga piętowa to bolesna dolegliwość powodująca ból pięty. Najczęściej pacjenci sygnalizują dyskomfort w przyśrodkowej części kości piętowej. Zmiany spowodowane są długotrwałym stanem zapalnym rozcięgna podeszwowego. W ich wyniku tworzy się narośl kostna przypominająca wyglądem właśnie ostrogę biegnąca od guza piętowego ku przodowi. Jak pozbyć się dolegliwości i przywrócić komfort codziennego funkcjonowania?

Czym jest ostroga piętowa?

Ostroga piętowa jest schorzeniem, w którym na powierzchni kości piętowej tworzą się niewielkie narośla kostne, nazywane ostrogami. Ich występowanie związane jest z zapaleniem rozcięgna podeszwowego – elastycznej tkanki wspomagającej ruch i stabilizację stopy podczas chodzenia oraz stania. Ostrogi powodują silny ból i uniemożliwiają pacjentom ruch. W początkowym stadium dają objawy rano, kiedy stopa jest obciążana po nocnym odpoczynku. Dolegliwości ustępują natomiast po rozchodzeniu. Ból jest piekący, a nawet palący. Z czasem nasila się i przyjmuje ciągły charakter.

Za najczęstszy wiek występowania ostrogi uznaje się okres pomiędzy 40 a 60 rokiem życia. W młodszych grupach biegowych schorzenie występuje u biegaczy i spowodowane jest powtarzającymi się mikrourazami.

Czynniki ryzyka wystąpienia ostrogi piętowej

Za najbardziej sprzyjające występowaniu ostrogi piętowej uważa się m.in.:

• otyłość,
  • płaskostopie,
  • długie stanie i chodzenie lub bieganie po twardej powierzchni,
  • przetrenowanie,
  • źle dobrane obuwie,
  • wady anatomiczne stopy i stawów kolanowych powodujące nadmierne obciążenie stóp,
  • zanik poduszki tłuszczowej w okolicy pięty u seniorów,
  • ciąża.

Diagnoza schorzenia opiera się na dokładnym wywiadzie medycznym, badaniu fizycznym oraz czasem na dodatkowych badaniach, takich jak badania obrazowe (np. RTG lub rezonans magnetyczny).

Tradycyjne leczenie a kontra nowoczesne podejście

Tradycyjne metody leczenia ostrogi piętowej, takie jak terapia fizyczna, wkładki ortopedyczne, a także leki przeciwbólowe, często przynoszą jedynie krótkotrwałą ulgę. Leczenie operacyjne, mimo pewnego stopnia skuteczności, może być obarczone ryzykiem powikłań oraz długotrwałym okresem rekonwalescencji. Dlatego też nowoczesne kliniki ortopedyczne, takie jak KORT Klinika w Korfantowie niedaleko Opola skupiają się na innowacyjnych, nieinwazyjnych metodach leczenia, np. ostrzykiwaniu osoczem bogatopłytkowym.

Jest to procedura, podczas której pacjentowi podaje się wstrzyknięcia osocza bogatopłytkowego, pozyskanego z jego własnej krwi. Płytki krwi to źródło czynników wzrostu, które przyspieszają procesy regeneracyjne i łagodzą ból.

Dlaczego leczenie osoczem bogatopłytkowym działa?

Ostrzykiwanie osoczem bogatopłytkowym wykazuje wiele zalet w porównaniu z tradycyjnymi metodami leczenia ostrogi piętowej. Po pierwsze, jest to procedura niechirurgiczna, eliminująca ryzyko związanego z operacją. Po drugie, osocze bogatopłytkowe jest pozyskiwane z własnej krwi pacjenta, co minimalizuje ryzyko powikłań czy reakcji alergicznych. Leczenie przebiega w kilku etapach. Najpierw pobierana jest krew pacjenta, a następnie jest ona poddawana specjalnemu procesowi separacji, aby uzyskać osocze bogatopłytkowe. Ostatecznie, osocze to jest wstrzykiwane w obszar dotknięty ostrogą piętową. Cała procedura jest stosunkowo krótka. Ustąpienie objawów następuje do 10 dni od podania preparatu.

Warto pamiętać, by w nie lekceważyć dolegliwości i w razie ich wystąpienia zgłosić się do poradni ortopedycznej lub podologa.